Dla prawidłowego rozwoju psychoruchowego dzieci należy zapewnić im co najmniej trzy godziny dziennie aktywności ruchowej. Jeżeli ten czas jest z różnych powodów skracany dzieci zaczynają cierpieć na niezaspokojoną potrzebę ruchu, która objawia się w następujący sposób:
Zachowania takie są uciążliwe dla dorosłych, a mimo tego trudno zmienić ich poglądy dotyczące dbałości o rozwój sprawności fizycznej ich dzieci i zaspokojenia ich potrzeb ruchowych.
Jeżeli dorosłym zależy na tym, aby dziecko było zdrowe i rozwijało się prawidłowo muszą wiedzieć, jak dzieci radzą sobie w sytuacjach wymagających wysiłku fizycznego i koordynacji wzrokowo-ruchowej, tzn.:
Rosnąca zaradność i samodzielność dzieci jest efektem doskonalenia się tzw. praksji, czyli ruchów narzędziowych. Kiedy dziecko dobrze opanuje sprawności ruchowe, w tym manualne sprawi to, że lepiej będzie radziło sobie z rysowaniem szlaczków, majsterkowaniem, modelowaniem itp.. Dzięki temu może skupić się na tym, co ma być zrobione, a nie tylko na wykonywanej czynności. Może doświadczyć poczucia sprawstwa „ja to zrobiłem”, a to motywuje do wykonywania zadań, także szkolnych.
W kolejnym artykule napiszę o nieprawidłowościach w rozwoju fizycznym dzieci.
Literatura: E. Gruszczyk – Kolczyńska (red.), „Starsze przedszkolaki”, Kraków 2014;
Morskie Skarby
72-500 Międzyzdroje
ul. Myśliwska 13