Dzieci z Przedszkola Miejskiego nr 1 „Morskie Skarby” w Międzyzdrojach biorą udział w Międzynarodowym Programie Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci / Bilingual Future”.
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Rozwój sprawności ruchowej dzieci w wieku przedszkolnym

Dla prawidłowego rozwoju psychoruchowego dzieci należy zapewnić im co najmniej trzy godziny dziennie aktywności ruchowej. Jeżeli ten czas jest z różnych powodów skracany dzieci zaczynają cierpieć na niezaspokojoną potrzebę ruchu, która objawia się w następujący sposób:

  • kiedy dłużej siedzą na krześle, zaczynają wymachiwać nogami, kołyszą się na krześle, pokładają się na stole itd.;
  • gdy muszą stać przez dłuższy czas, podskakują i wymachują rękami, a gdy są w grupie, szarpią się i popychają,;
  • gdy spacerują z dorosłymi, wyrywają się, skaczą po murkach, kopią, co popadnie, itd.;
  • w domu natomiast tarzają się po dywanie, biegają bez celu po całym mieszkaniu, itp.;

 

Zachowania takie są uciążliwe dla dorosłych, a mimo tego trudno zmienić ich poglądy dotyczące dbałości o rozwój sprawności fizycznej ich dzieci i zaspokojenia ich potrzeb ruchowych.

 

Jeżeli dorosłym zależy na tym, aby dziecko było zdrowe i rozwijało się prawidłowo muszą wiedzieć, jak dzieci radzą sobie w sytuacjach wymagających wysiłku fizycznego i koordynacji wzrokowo-ruchowej, tzn.:

  • większość czterolatków potrafi stać na jednej nodze z otwartymi oczami, wchodzić na schody i schodzić, stąpając na przemian, tak jak dorośli, z rozbiegu przeskakują przeszkodę, chodzą stopa za stopą i rzucają piłkę, trafiają do koszyka z odległości1,5 m.;
  • pięciolatki bez trudu wbiegają po schodach, nie trzymając się poręczy, chwytają piłkę i swobodnie nią rzucają, mogą iść na palcach na odległość3 m, nie dotykając piętami podłogi, skaczą prosto przed siebie na prawej i lewej nodze;
  • sześciolatki są jeszcze zwinniejsze i wytrzymałe, potrafią przejść po równoważni, sprawnie rzucają i chwytają piłkę, co wymaga dobrej koordynacji wzrokowo ruchowej, właściwej organizacji ruchu ramion, tułowia i nóg.

 

Rosnąca zaradność i samodzielność dzieci jest efektem doskonalenia się tzw. praksji, czyli ruchów narzędziowych. Kiedy dziecko dobrze opanuje sprawności ruchowe, w tym manualne sprawi to, że lepiej będzie radziło sobie z rysowaniem szlaczków, majsterkowaniem, modelowaniem itp.. Dzięki temu może skupić się na tym, co ma być zrobione, a nie tylko na wykonywanej czynności. Może doświadczyć poczucia sprawstwa „ja to zrobiłem”, a to motywuje do wykonywania zadań, także szkolnych.

 

W kolejnym artykule napiszę o nieprawidłowościach w rozwoju fizycznym dzieci.

 

Literatura: E. Gruszczyk – Kolczyńska (red.), „Starsze przedszkolaki”, Kraków 2014;

Data dodania: 2021-03-05 14:22:09
Data edycji: 2021-08-22 19:39:58
Ilość wyświetleń: 277

Morskie Skarby

Przedszkole
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej