Dzieci z Przedszkola Miejskiego nr 1 „Morskie Skarby” w Międzyzdrojach biorą udział w Międzynarodowym Programie Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci / Bilingual Future”.
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Nieprawidłowości w rozwoju fizycznym dzieci

Niezaspokojona potrzeba ruchu i wyręczanie dzieci w prostych czynnościach sprawia, że wielu przedszkolaków ma tzw. niezborność ruchową całego ciała, której towarzyszy niezręczność manualna. Ruchy takich dzieci są kanciaste i nieskoordynowane, widoczne zarówno podczas biegania, zabaw z piłką ( nie potrafią jej złapać), podczas spaceru (nie potrafią dostosować długości kroków do idących dzieci). Ponadto nie potrafią koordynować ruchów obu rąk tzn. wykonują czynności jedna ręką, a druga im wyraźnie przeszkadza. Z tego powodu nie radzą sobie z czynnościami złożonymi – ubieraniem lalki, zapinaniem guzików. Trudności sprawiają im czynności samoobsługowe – powoli i niezręcznie myją się, nakładają i zdejmują odzież. Nie chcą również uczestniczyć w ruchowych zabawach zespołowych, nie chcą rysować, malować, wydzierać, nie potrafią posługiwać się nożyczkami, szybko się męczą i wypuszczają je z ręki itd.

Niezgrabności ruchowej często towarzyszy również nadpobudliwość psychoruchowa, charakteryzująca się nadmierną rychliwością, wzmożoną wrażliwością emocjonalną, impulsywnością, zmiennością działań i zainteresowań, co jest efektem poważnych trudności w skupieniu uwagi. Dzieci o takich cechach:

  • zachowują się jak „nakręcone”, nie potrafią nawet na krótką chwilę spokojnie postać, posiedzieć na krzesełku, biegają gdy robić tego nie wolno;
  • nie chcą brać udziału w zajęciach wymagających podporządkowania się regułom, np. czekać na swoją kolej, wstrzymać się od określonych czynności;
  • nie potrafią wstrzymać się od mówienia, przerywają wypowiedzi innych, sami mówią głośno i chaotycznie.

 

Jeżeli takim zachowaniom towarzyszą zaburzenia koncentracji uwagi, nazywamy je „zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi”. Dzieci z takim zespołem przez króciutką chwilę słuchają, co się do nich mówi jednak każdy silniejszy bodziec skupia jego uwagę. Dlatego z wielkim trudem rozumieją proste polecenia i ich nie wykonują.

 

Wczesne rozpoznanie i wdrożenie postępowania usprawniającego przyczyni się do lepszego funkcjonowania dziecka. Jednak bywa tak, że dorośli stosunkowo późno rozpoznają u dzieci oznaki niezgrabności ruchowej i nadpobudliwości psychoruchowej. A ponadto istnieje przekonanie, że nadmierna ruchliwość z czasem wyciszy się, a dziecko będzie sprawniejsze ruchowo i spokojniejsze.

 

Bezwzględnie należy zarówno w przedszkolu jak i w domu dbać o sprawność ruchową dzieci poprzez systematyczne organizowanie im ruchu, w różnych formach: ćwiczeń gimnastycznych, zabaw ruchowych, sportowych itp., zarówno w pomieszczeniu, jak i w ogrodzie, w parku, na boisku, o różnych porach roku. Należy również kształtować u dzieci takie umiejętności, jak: uważne słuchanie, realizowanie poleceń, współpracę z innymi dziećmi, wzmacniać wiarę we własne możliwości.

 

Poprzez wspomaganie dzieci w rozwoju fizycznym na pewno podniesiemy ich sprawność ruchową, ale również wspomagamy je w rozwoju umysłowym oraz w kształtowaniu czynności samoobsługowych. Bowiem wszystkie te obszary są ze sobą powiązane i wszystkie razem mają wpływ na harmonijny rozwój dzieci.

 

Literatura: E. Gruszczyk – Kolczyńska (red.), „Starsze przedszkolaki”, Kraków 2014;

Data dodania: 2021-03-05 14:20:39
Data edycji: 2021-08-22 19:40:26
Ilość wyświetleń: 301

Morskie Skarby

Przedszkole
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej